شروع از نقطه کانونی ، اصل فراموش نشدنی یک کسب و کار

نقطه کانونی

در این مقاله می خواهیم یکی از اصلی ترین اصول راه اندازی یک کسب و کار را با یکدیگر بررسی کنیم . وقتی یک کار جدید را شروع می کنید ، عوامل و نیروهای هستند که شما را به جهات مختلف می کشانند . برخی کارها و ایده ها که باید انجام دهید ، برخی کارها وایده ها که می توانید انجام دهید و برخی که می خواهید انجام دهید . نکته مهم این است در زمان انجام کارها بیشترین میزان فعالیت خود را بر روی نقطه کانونی کسب و کارتان قرار دهید. برای ایجاد تمایز و پیشرفت بیشتر در کسب و کار خود بر روی نقطه کانونی تمرکز کنید و یا به عبارت دیگر برای ایجاد هر تغییر موثری از نقطه کانونی شروع کنید .

فلافل فروشی !

برای مثال فرض کنید در حال راه اندازی یک مغازه فلافل فروشی هستید ! موارد زیادی برای فکر کردن و نگران شدن دارید مثل سس مورد استفاده ، نام فروشگاه ، محل راه اندازی ، نوع نان مورد استفاده ، تهیه گوجه و خیار شور و …. . اما اولین چیزی که باید نگران آن باشید خود فلافل است ! فلافل نقطه کانونی کسب و کار شماست و هر چیز دیگری اولویت های بعدی شما هستند .

روش پیدا کردن نقطه کانونی هر کسب و کاری این است که از خودتان بپرسید اگر این قلم را نادیده بگیرم ، آیا همچنان چیزی برای فروش دارم ؟ مغازه فلافل فروشی بدون فلافل دیگر فلافل فروشی نیست … . اما می توانید هر چاشنی یا سس و یا مخلفاتی را حذف نمایید . ممکن است افرادی که به مغازه شما می آیند هیچ توجهی به اسم مغازه شما و یا حتی دکوراسیون آنجا نداشته باشند ، برای آنها فلافل اهمیت دارد .
نمونه بارزی از این مثال را چند وقت قبل در یکی از خیابان های تهران دیدم ، یک مغازه تازه تاسیس فلافل فروشی با بنری که شما را میخکوب میکرد ، روی بنر با زمینه قرمز و نوشته زرد ، نوشته بودند : ” میدونستید تا حالا شما تو تهران فلافل نخوردید ؟ “
این یک ادعای بزرگ بود و شما را تحت هر شرایطی به چالش می کشید ، چند روز بعد وارد مغازه شدم و یک ساندویچ فلافل سفارش دادم ، برای مخلفات هم فقط موارد عادی مثل گوجه و خیار شور ، انواع سس هم بر روی میز سرو غذا موجود بود . بی صبرانه منتظر بودم تا ساندویچ من آماده شود و ببینم این ادعا بزرگ تا چه حد می تواند درست باشد . وقتی اولین گاز از ساندویچ را خوردم واقعا متعجب شدم . واقعا عالی بود ، اونا درست از نقطه کانونی شروع کرده بودند . درست روی اصلی ترین موضوع مانور داده بودند و میدانستند مهم ترین بخش یک فلافل فروشی ، فلافل آن است . فرقی نمی کند که شما چه شغلی دارید فقط باید نقطه کانونی را به خوبی بیابید . مثال بالا یک مثال ساده برای درک درست نقطه کانونی بود اما شما باید نقطه مرکزی و اصلی کسب و کار خودتان را بیابید، شغل شما می تواند یک شرکت الکترونیکی در سطح جهانی باشد و یا یک مغازه خدماتی ساده . اگر نقطه کانونی آن را پیدا و روی بهتر شدن آن تلاش کردید می توانید خوشبین به تغییر شغل خود به کسب و کار باشید.

نقطه کانونی در نقشه ذهنی

نقشه ذهنی تکنیکی برای سر و سامان دادن به اطلاعات مغز است در این تکنیک شما می توانید ایده های جدید خود را ثبت و به بهترین شکل خود آن را گسترش دهید . اصلی ترین نکته این تکنیک هم شروع از نقطه کانونی است ، در این تکنیک مهم ترین موضوع در وسط صفحه قرار می گیرد و مواردی که زیر مجموعه و یا باعث گسترش آن است ، به صورت شعاعی در اطراف آن نوشته می شود . این تکنیک نزدیک ترین نوع نگارش به نوع تفکر و عملکرد مغز است به همین دلیل بازدهی بینظیری در زمان استفاده از این تکنیک به دست خواهید آورد.
مغز انسان در لحظه توانایی فکر کردن به چندین موضوع مختلف را دارد. این خصوصیت باعث می شود تا ما با روش های معمول نوشتن توانایی بر قراری ارتباط بین افکار مغز و نوشته هایمان را نداشته باشیم . تکنیک نقشه ذهنی این امکان را برقرار می سازد تا نوشته های شما همگام با نوع تفکر شما در لحظه باشد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک ، پیشنهاد میکنم که مقاله ” نقشه ذهنی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟ ” را مطالعه نمایید .

جمع بندی

نقطه کانونی کار خود را کشف کنید ، کدام قسمت از معادله شما نمی تواند حذف شود ؟ اگر بتوانید کارتان را بدون وجود یک قلم پیش ببرید ، پس آن دیگر نقطه کانونی کارتان نیست . وقتی آن نقطه کانونی را پیدا کردید و به نتیجه رسیدید ، سپس همه انرژی خود را برای تبدیل آن به بهترین چیزی که می توانید متمرکز کنید . هر کار دیگری که انجام می دهید ، به این پایه ریزی بستگی دارد .

نظرات کاربران


دیدگاه خود را ثبت کنید

*
*