ایده یابی چیست و چه تکنیک های برای آن وجود دارد ؟

در این مقاله کوتاه سعی داریم تا شما را با مفهوم ایده یابی آشنا و تکنیک های موثر در ایده یابی را به شما آموزش دهیم . زمان لازم برای خواندن این مقاله فقط ۴ دقیقه !!!

تعریف ایده یابی

در زمان ها ، مکان ها و شرایط مختلف قطعا برای شما پیش آمده که با مشکلی روبرو شدید و در آن لحظه و یا زمانی دیگر راه حلی برای آن پیدا کردید . این راه حل شما یک نوع ایده آنی است که به ذهن شما می رسد و شما در این لحظه برای مشکلی که با آن مواجه بودید ایده یابی کرده اید . به همین سادگی !
اما همیشه باید مشکلی وجود داشته باشد تا برای آن ایده ای پیدا کنیم ؟ پاسخ خیر است شما میتوانید برای ساده سازی یک روند ایده ای را بیابید و  از آن در جهت بهبود آن روند استفاده کنید . حتی ممکن است ایده شما خلق روندی خاص باشد که تا قبل از آن وجود خارجی نداشته باشد . به هر حال شما محدودیتی در تولید ایده ندارید ، فقط کافیست این جمله را باور کنید :

شما هیچ محدودیتی در تولید ایده ندارید …

من چطور ایده یابی کنم ؟

 

تکنیک های ایده یابی

در این قسمت سعی داریم شما را با تکنیک های که از طریق آنها می توانید ایده های خوبی را پیدا کنید ، آشنا کنیم .

 

۱- طوفان فکری

شاید بارها و بارها اسم این تکنیک را به صورت های مختلفی مثل ، بارش مغزی ، طوفان مغزی ، بارش فکری … شنیده باشید ، این تکنیک یکی از کارآمدترین روش ها جهت پیدا کردن ایده های کاربردی می باشد و همچنین از این تکنیک برای آموزش خلاقیت و بالا بردن این مهارت در افراد از آن استفاده می کنند .

از قابلیت های این تکنیک این است که شما می توانید از آن به صورت تکی و یا گروهی استفاده نمایید . در این روش افراد شروع به ایده پردازی و گفتن نظرات خود برای حل یک مشکل می کنند . از نکات قابل بیان در این روش این است که در زمان ارائه پیشنهادات توسط افراد به هیچ وجه نباید ایده ای بررسی و یا نقد شود و اساس این تکنیک بر پایه کمیت می باشد و نه کیفیت ایده ها . هر چه تعداد ایده های دریافتی بیشتر باشد احتمال رسیدن به یک راه حل کالربردی بیشتر است . 

۲- تکنیک پرسیدن سوالات هدف دار ۵W+1H

با استفاده از این روش شما لیستی از سوالات را برای خود درست می کنید که باعث می شود مغز شما درگیری بیشتری با موضوع داشته باشد و مسئله مورد نظر را از جهات مختلفی بررسی و تحلیل نماید . نام خارجی این تکنیک ۵W1H می باشد که شامل ۶ سوال می باشد . ۵ عدد از این سوالات با W آغاز می شوند و ۱ سوال با H ، این سوالات عبارتند از : 

Why , When , Where , Who , What , How

ترجمه این سوالات عبارتند از : 

چه ، چرا ، چطور ، چه کسی ، چه موقع و کجا می باشد

به عبارت دیگر می توانیم به فارسی این تکنیک را (۵چ ۱ک) نامگذاری کنیم ! شما با پرسیدن این سوالات حول موضوع خود می توانید به راحتی ابعاد ناپیدای مسئله تان را مورد بررسی قرار دهید . این تکنیک یکی از قویترین تکنیک ها جهت بررسی مسئله و ایده یابی می باشد .

تکنیکی نام آشنا و همه فن حریف نقشه ذهنی ! این روش یکی از قدرتمند ترین روش ها برای افزایش مهارت خلاقیت که کاربرد های زیادی از جمله : ثبت و گسترش ایده ها ، طبقه بندی و ساختار دهی به مغز ، برنامه ریزی و هدف گذاری ، یادگیری مطالب درسی و … را دارد . این تکنیک یکی از کارا ترین روش ها برای برای ایده یابی می باشد و با استفاده از این روش می توانید در زمان ایده یابی موارد زیادی را کشف و ارتباطات نا محدودی میان اجزا پیدا کنید . ما در سایت خلاق شو مقاله با عنوان ” نقشه ذهنی چیست ” قرار داده ایم که در آن این تکنیک را معرفی کرده ایم و همچنین آموزش کاملی از این تکنیک تحت عنوان ” استارت موتور خلاقیت با نقشه ذهنی ” قرار داده ایم که می توانید آن را تهیه و با رموز این تکنیک همه فن حریف به طور کامل آشنا شوید .

نظرات کاربران


دیدگاه خود را ثبت کنید

*
*